- Katılım
- 18 Mar 2022
- Mesajlar
- 320
- Tepki
- 2
- Puan
- 18
HAZIRLIK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 28 Cevabı
1. Karşımızdaki kişilerle sorun yaşamamak için nasıl davranmalıyız?
Cevap: Onlara saygılı davranmalı, düşüncelerine katılmasak bile onları sonuna kadar dinlemeliyiz. Hoşgörülü olmalı, onlara değer verdiğimizi göstermeliyiz. Kırıcı sözlerden kaçınmalı onların kişiliğine saldırılarda bulunmamalıyız.
2. “Doğa, insan için yaratılmıştır. Doğa insanın varlığıyla güzelleşir, canlanır, anlam kazanır.” görüşüne katılıyor musunuz? Anlatınız.
Cevap: Hayır katılmıyorum. Doğa bizim için yaratılmamıştır, biz doğanın bir parçasıyız, doğayı sırf kendi bencilliğimiz için zarar verecek şekilde kullanmamalı, onu mahvetmemeli, onu korumalıyız. Doğa ancak biz ona gözümüz gibi bakarsak anlam ve güzellik kazanır yok edersek biz de yok oluruz.
Aşağıdaki şiiri, türün özelliklerine uygun okuyunuz.
Cevap:
Her şey insanla güzel
Doğan güne karşı gerinen evler
Mavi rüzgârların koştuğu sokak
İnsansız olursa sevimsiz resim gibi
Dal uçlarında göveren bahar
Tarlada boy veren o altın başak
İnsanlar canım insanlar
Işıklar renkler hep sizin için
Sizinle anlamlı gökler ve deniz
Sizinle bölüşür sevinci kuşlar
Siz oldukça tehlikesiz
Karanlıklar yokuşlar
Sabahlar sizinle aydınlık
Elleriniz uzandıkça mavi bulutlar
Sizin için kızarır dalında yemiş
Sizin için yağar bereketli yağmurlar
Sımsıcak dostluklar sevgiler varken
Savaşlar kinler öfkeler neden
Bırakıp gideceğiz bir gün
Dünya bu kadar güzelken
İlhan GEÇER
1. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 29 Cevabı
Şiirde geçen anlamını bilmediğiniz sözcükleri yazınız. Bu sözcüklerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahmininizi sözcüklerin sözlük anlamı ile karşılaştırınız.
Kin
- Tahminim: Birinden nefret etme duygusu
- Sözlük Anlamı: Birine karşı duyulan ve öç almak ereğini güden gizli düşmanlık.
- Tahminim: Buğdayın bir çeşidi
- Sözlük Anlamı: arpa, buğday, yulaf gibi ekinlerin taneleri taşıyan kılçıklı başı
- Tahminim: Esneme hareketi yapmak
- Sözlük Anlamı: kolları açarak, gövdeyi gergin bir duruma sokmak.
Cevap: Bu etkinliği siz yapmalısınız.
2. ETKİNLİK
İnsanla Güzel” şiirinden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.1. Şaire göre doğadaki her şeyi güzel kılan nedir?
Cevap: Her şey insanla güzel. İnsan varsa doğadaki her şey güzel olur.
2. Şaire göre insan olmazsa dal uçlarında göveren bahar, tarlalardaki başak neye benzer?
Cevap: Sevimsiz bir resim gibi olur.
3. Şair üçüncü kıtada insanlara sunulan hangi nimetlerden söz ediyor?
Cevap: Sabahlar, mavi bulutlar, bereketli yağmurlar, dalında yemişler…
4. “Sabahlar sizinle aydınlık…” sözünden ne anlıyorsunuz?
Cevap: Sabahların aydınlığı da insan için vardır. Yoksa insan aydınlıklar da karanlıklara benzer. Şair bence bunu demiş olabilir.
5. Şair, son kıtada nelerden yakınıyor?
Cevap: Dünyanın bu kadar güzel bir yer olduğu bizlerin savaşlar, kin ve öfke yüzünden güzelliklerden çok kötülükler üzüntüler yeri olmasını anlayamamaktadır.
6. Bu güzel dünyayı, dostlukları ve sevgileri yaşayabilmek için insanlar nasıl davranmalıdır?
Cevap: İnsanlar birbirlerine saygılı davranmalı, bizler düşüncelerine katılmasak bile başkalarını sonuna kadar dinlemeliyiz. Hoşgörülü olmalı, onlara değer verdiğimizi göstermeliyiz. Kırıcı sözlerden kaçınmalı onların kişiliğine saldırılarda bulunmamalıyız. Doğayı severek koruyarak diğer canlılarla ortak huzurlu yaşamayı öğrenmeliyiz.
3. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 30 Cevabı
İnsanla Güzel” şiirinin konusunu ve ana duygusunu yazınız.
Konu: İnsanın Önemi
Ana Duygu: İnsan doğru davranırsa doğayla iç içe huzurlu mutlu yaşayabilir.
4. ETKİNLİK
Şiirde geçen söz sanatlarını ve söz sanatlarının geçtiği dizeleri bularak noktalı yerlere yazınız.Cevap:
Kişileştirme Sanatı: Gerinen Evler derken evleri gerinen insanlara benzetmektedir.
Benzetme Sanatı: İnsansız olursa sevimsiz bir resim gibi dallarında göveren uçlar derken insansız doğayı sevimsiz bir resme benzetmiştir.
Kişileştirme Sanatı: Sizinle bölüşür sevinci kuşlar derken bu dizede kuşlar insan gibi bölüşme niteliğiyle anlatılmaktadır.
5. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 31 Cevabı
Dizelerdeki söz sanatlarını karşılarına yazınız.
benzetme abartma kişileştirme konuşturma karşıtlık
Bazı coşkun ırmakların
Ninni söyler akan suyu.
Bazı, esen bir rüzgârın
Dudakları der ki: “Uyu!”konuşturma Şüheda fışkıracak toprağı sıksan şüheda! abartma Boncuk gibi gözlerle bakarsın dünyaya. benzetme Yıldızlar, çamlara değer de geçer.
Gün buradan başını eğer de geçer.kişileştirme Güleriz ağlanacak hâlimize… Karşıtlık
6. ETKİNLİK
Aşağıdaki metinde geçen sıfat-fiilleri (ortaçları) bulunuz. Sıfat-fiilin aldığı eki örnekteki gibi gösteriniz.Zülal’in baktığı resimler unutulmaz güzel günlerden hatıraydı.
BAK+TIK+I : BAKTIĞI DIK/DİK eki sıfat fiil ekidir.
UNUTUL+MAZ: UNUTULMAZ MAZ eki sıfat fiil ekidir.
7. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 32 Cevabı
Kurabiye Hırsızı” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
KURABİYE HIRSIZI
Bir gece, kadının biri havaalanında bekliyordu. Uçağının kalkmasına daha epeyce zaman vardı. Havaalanındaki dükkândan bir kitap ve bir paket kurabiye alıp kendisine oturacak bir yer buldu. Kendisini kitabına kaptırmış olmasına rağmen yanında oturan adamın olabildiğince cüretkâr bir şekilde aralarında duran paketten bir kurabiye aldığını fark etti; ne kadar görmezden gelse de.
Bir taraftan kitabını okuyup kurabiyesini yerken bir taraftan da gözü saatteydi. Kurabiye hırsızı kurabiyeleri yavaş yavaş tüketirken kadının kulağı da saat tik taklarındaydı ama tik taklar sinirlenmesini engellemiyordu. Kendi kendine düşünüyordu:
“Kibar bir insan olmasaydım şu adamın gözünü morartırdım!”
Kurabiyeye her uzandığında adam da elini uzatıyordu. Sonunda pakette tek bir kurabiye kalınca “Bakalım şimdi ne yapacak?” dedi kendi kendine.
Adam yüzünde asabi bir gülümsemeyle son kurabiyeye uzandı ve kurabiyeyi ikiye böldü. Kadın kurabiyeyi adamın elinden kapar gibi aldı ve “Aman teşekkür bile etmiyor!” diye düşündü.
Hayatında bu kadar sinirlendiğini anımsamıyordu. Uçağın kalkacağı anons edilince derin bir nefes aldı ve rahatladı. Eşyalarını topladı ve çıkış kapısına yürüdü. Kurabiye hırsızına dönüp bakmadı bile. Uçağa bindi ve rahat koltuğuna oturdu. Daha sonra kitabını almak üzere çantasına uzandı. Birden gözleri şaşkınlıkla açıldı. Gözlerinin önünde bir paket kurabiye duruyordu! Çaresizlik içinde inledi: Bunlar benim kurabiyelerimse ötekiler de onundu ve benimle her bir kurabiyesini paylaştı! Üzüntüyle, özür dilemek için çok geç kaldığını anladı. Kaba ve cüretkâr olan kurabiye hırsızı kendisiydi.
Valerie COX (Valeri KOKS)
Derleyen: Akın ALICI
1. “Kurabiye Hırsızı” metninde yaşanan sorun nedir? Yazınız.
Cevap: Kadının birinin hava alanında beklerken yanındaki adamın yediği kurabiyeleri kendi paketinden yediğini sanarak adama kızması üzerine paylaşım olmazsa ne hale gelinebileceği üzerinedir.
2. Siz olsaydınız bu soruna nasıl bir çözüm yolu bulurdunuz? Yazınız.
Cevap: Kadına anlatırdım bu paketin kime ait olduğunu ve böylece belki de saygısızlık yapmamış olur.
8. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 33 Cevabı
Aşağıdaki dörtlükten hareketle bilgilendirici bir metin yazınız.
(…)
Sımsıcak dostluklar sevgiler varken
Savaşlar kinler öfkeler neden
Bırakıp gideceğiz bir gün
Dünya bu kadar güzelken
DÜNYAYI BARIŞ KURTARACAK
İnsanoğlu hemen her gün savaşlarla mücadele vermektedir. Doğaya karşı savaş, insanın kendisiyle olan savaşı gibi .Oysa her yıl binlerce insan bu savaşlarda açlıktan, patlamalardan can vermesine rağmen hiç kimsenin de bu duruma müdahale etmeye kalkışmıyor olması savaşların her geçen gün daha da artmasına neden olmaktadır. Bu gidişle Dünya yok olacak ya da barış tercih edilerek Dünya daha yaşanılır bir yer olacak…Çünkü unutmayın Savaşın Sonu Ölümdür…
• Yazınıza uygun bir başlık koyunuz. Giriş, gelişme, sonuç bölümlerini dikkate alınız.
• Yazınızı atasözü ve özdeyişlerle zenginleştiriniz.
• Yazdıklarınızı yazım ve noktalama kuralları yönünden gözden geçiriniz.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Fabl örnekleri araştırınız. Beğendiğiniz fabl örneklerini sınıfınıza getiriniz.
Cevap: Çalışkanlık ve Özgüven İle İlgili Fabl Masal
Bir zamanlar ormanın birinde eşek ile karınca yaşarmış. Eşek bütün gün dizlerinin üzerinde oturur, önündeki otları yer başka hiç bir şey yapmazmış. Ama karınca sabahtan akşam olana dek her zaman çalışırmış. Amacı kış için stok yapmakmış. Eşek karıncaya bakar onunla dalga geçermiş, amannnn dermiş üç günlük dünya bu kadar çalışmaya değer mi dermiş. Oysa karınca aldırış etmez, bir gün zor durumda kalırlarsa diye yemek stoklarmış. Bir gün öyle bir sel olmuş ki bütün çimler otlar yok olmuş. Eşek açlıktan ölürken karınca kendine olan güveni ve çalışkanlığı sayesinde bu zor günlerde hayatta kalmayı başarmış.